Translate

четвер, 14 травня 2015 р.

До проблеми законодавчого забезпечення боротьби з незаконним обігом наркотиків та наркоманією в Україні

Незаконний обіг наркотиків був та залишається одним з найбільш прибуткових способів отримання коштів у кримінальному світі. Водночас наркоманія крім «кримінальної» складової, яка виявляється постфактум як наслідок, містить у собі ще й «соціальний» складник, роль якого дуже часто недооцінюють, як у експертному середовищі, так і в суспільстві загалом. Зрозуміло, що незаконний обіг наркотиків та наркоманія це нерозривно пов’язані речі, причому взаємозалежність між ними є прямо пропорційною. Поступова зміна підходів до розв’язання заявлених проблем, використання позитивного світового досвіду та залучення іноземних фахівців можуть стати найбільш реальними та раціональними кроками в подоланні, або мінімізації негативного впливу згаданих явищ на суспільний розвиток в Україні. 
Протидія незаконному обігу наркотиків та подолання проблеми наркоманії декларуються українською владою, як одні з найбільш болючих та важливих завдань держави. Не ставлячи за головну мету дослідження все ж вважаємо за необхідне конспективно окреслити вітчизняне поле законодавчих ініціатив у зазначеній сфері. Чинний на сьогодні Закон України від 15.02.1995 р. № 62/95-ВР «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживання ними» був підписаний Президентом України Л. Кучмою в лютому 1995 р. Наступні зміни у вітчизняне законодавство в цій сфері було внесено аж наприкінці 2006 р., коли Президент України В. Ющенко підписав Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів» від 22.12.2006 р. № 530-V. 
Законопроект поданий народним депутатом України Г. Москалем від 28.02.2008 р. № 2139 «Про внесення змін до Закону України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними» подавався парламентарем ще один раз 10.06.2008 р. на заміну вищезгаданого. Попри те, що законопроект доопрацьовувався суб’єктом законодавчої ініціативи, а саме Г. Москалем, все ж Головне науково-експертне управління підготувало загалом негативний висновок щодо цього проекту закону. У Висновку експерти вказували на основні законодавчі новели: «віднесення до сфери його дії питань контролю та протидії незаконному обігу отруйних та сильнодіючих лікарських засобів; визначення повноважень, прав і обов’язків спеціальних підрозділів по протидії наркозлочинності та контролю за обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, отруйних і сильнодіючих лікарських засобів Міністерства внутрішніх справ; створення нових державних органів, до відання яких має належати здійснення передбачених у законопроекті заходів; включення до тексту даного Закону опису деяких нових оперативно-розшукових заходів (а саме – оперативного (реверсного) збуту); надання органам, що ведуть боротьбу з наркозлочинністю, додаткових повноважень щодо обмеження діяльності юридичних осіб». 
Експерти також зазначали, що в останній версії законопроекту лише частково враховані висловлені раніше зауваження. Юристи не погоджувалися з тим, що дія зміненого закону має поширюватися не лише на перелік речовин, зазначених у чинному законі, а також і на отруйні та сильнодіючі лікарські засоби, враховуючи також той факт, що в проекті закону не міститься дефініції понять: «отруйні лікарські засоби» та «сильнодіючі лікарські засоби». Неправомірним вважали експерти і пропоновану у ч. 3 ст. 12 законопроекту можливість передачі «50 відсотків вартості конфіскованого майна і коштів, визнаних судом такими, що набуті в ході злочинної діяльності», оскільки відповідно до ст. 81 Кримінально-процесуального кодексу України таке майно та кошти є речовими доказами, тому передаються в доход держави або знищуються. Загалом у Висновку виділено 15 суттєвих зауважень, які й стали причиною відхилення законопроекту.
Певні позитивні зрушення, які простежуються на вітчизняних теренах, фахівці Державної служби України з контролю за наркотиками, пов’язують із запровадженням у наркологічну практику системи комплексних медичних послуг та профілактичних заходів з боку правоохоронних органів, спрямованих на протидію поширенню наркотиків та зниження силового тиску на наркозалежних. За даними, наведеними Держслужбою, органи внутрішніх справ у 2013 р. виявили 32,7 тис. кримінальних правопорушень у сфері незаконного обігу наркотичних засобів, ліквідували 33 організованих злочинних угруповання, 139 міжнародних каналів переміщення наркотиків через державний кордон України, відкрили 25 кримінальних справ стосовно незаконного розповсюдження наркотичних засобів з використанням мережі Інтернет, що у два рази більше, ніж у 2012 р.
Як бачимо, навіть доволі побіжний екскурс по вітчизняному законодавству, яке покликане регулювати непросту сферу незаконного обігу наркотиків, дає можливість виокремити деякі суттєві деталі. По-перше, чинне українське законодавство в цілому адекватно відображає ієрархію проблем та шляхів їх розв’язання. По-друге, наявні офіційні статистичні дані щодо кількості наркозалежних в Україні не відображають реальної картини. Разом з тим слід зауважити, що це проблема не лише нашої держави, на подібну «хворобу» страждають чи не всі країни Європи і не тільки її. Водночас вітчизняне законодавство, медична галузь на сьогодні не враховують, а отже, адекватно не реагують на збільшення ваги «синтетичних наркотиків» у загальному обсязі наркотичних речовин. Подальші успіхи в боротьбі з незаконним обігом наркотиків та поширенням наркоманії тісно пов’язаний з подоланням корупції як у системі органів правопорядку, так і у сфері охорони здоров’я. Звісно немає сенсу імплементувати у вітчизняне законодавство норми, прийняті, скажімо, в ОАЕ, де вживання та купівля наркотиків карається ув’язненням на строк близько 15 років, а за продаж та ввезення наркотиків на територію держави взагалі стратять. Такі норми містить Коран, але не маючи статистики про кількість наркозалежних чи залучених у наркоіндустрію у цих країнах, годі говорити про «ефективність» таких правових норм. 
(За матеріалами: narko.gov.ua (narko.gov.ua); Верховна Рада України (w1.c1.rada.gov.ua); Парламентські слухання (static.rada.gov.ua).

Немає коментарів:

Дописати коментар