Translate

четвер, 15 вересня 2016 р.

Щодо оподаткування суми допомоги по тимчасовій непрацездатності


   Як справляється податок на доходи фізичних осіб та єдиний внесок із суми допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві?

   Відповідь. Державна фіскальна служба України листом від 13.04.2016 р. № 8293/6/99-99-17-03-03-15 надала роз'яснення щодо обкладення податком на доходи фізичних осіб та нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — єдиний внесок) на суми допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язано з нещасним випадком на виробництві.

   Відповідно до ч. 1 ст. ЗО Закону України 23.09.99 р. № 1105-XIV «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі — Закон N° 1105) матеріальне забезпечення у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), призначається та надається за основним місцем роботи (крім допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомоги по вагітності та пологах, які надаються за основним місцем роботи та за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України).
   При цьому застрахованим особам, щодо яких страхувальником не виконано обов'язків з нарахування та виплати матеріального забезпечення за страховими випадками через відсутність можливості встановлення місцезнаходження цього страхувальника, що підтверджується даними Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування та актами перевірки центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, призначення і виплата матеріального забезпечення провадиться робочим органом Фонду соціального страхування України (далі —■ Фонд) за місцем реєстрації їхнього місця проживання чи перебування в порядку, встановленому правлінням Фонду.
   Крім того, за статтею 3 розділу VII Закону № 1105 особливості виплати матеріального забезпечення за соціальним страхуванням внутрішньо переміщеним особам (громадянам України, які переселилися з тимчасово окупованої території, території проведення антитєрористичної операції або зони надзвичайної ситуації) визначаються Кабінетом Міністрів України.
   Так, постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. № 531, яка набрала чинності з 18 жовтня 2014р., затверджено особливості реалізації прав деяких категорій осіб на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі — постанова № 531).
   Відповідно до п. Iі постанови № 531 чинність цієї постанови поширюється на застрахованих осіб, які перебувають (перебували) у трудових відносинах, зокрема, з підприємствами, установами, організаціями, зареєстрованими на тимчасово окупованій території, в районі проведення антитєрористичної операції або в зоні надзвичайної ситуації, але фактичне місце проживання яких — на території, де органи державно? влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
   На виконання п. 2 постанови № 531 правлінням Фонду постановою від 26.12.2014 р. № 37 затверджено Порядок надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитєрористичної операції.
   Оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, відповідно до пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 якого об'єктом оподаткування фізично? особи — резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
   До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема, доходи у вигляді заробітної плати, нараховані (виплачені) платникові податку відповідно до умов трудового договору (контракту) (пп. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164 Кодексу), та інші доходи, крім зазначених ст. 165 Кодексу (пп. 164.2.20 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
   Зокрема, підпунктом 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Кодексу визначено, що до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу не включається сума страхових виплат. яку одержує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування. Однак слід зауважити, що винятки, передбачені цим підпунктом, не поширюються на виплату заробітної плати, грошової (вихідної) допомоги під час виходу на пенсію (у відставку) та виплату, пов'язану з тимчасовою втратою працездатності.
Відповідно до пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу податковий агент під час нарахування (виплати, надання) оподатковуваного доходу, в тому числі заробітної плати на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу.
   Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України від 08.07.2010 р. № 2464Л/І «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (із змінами та доповненнями, далі Закон № 2464) платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю та виплачують допомогу по тимчасовій непрацездатності особам. котрі одержують таку допомогу.
   Пунктом 1 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464 визначено, що базою для нарахування єдиного внеску для платників, зазначених абзацом сьомим п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону № 2464, є, зокрема, сума допомоги по тимчасовій непрацездатності.
   Згідно з ч. 5 ст. 8 Закону N9 2464 єдиний внесок для платників, зазначених ст. 4 Закону № 2464, встановлюється в розмірі 22% визначеної ст. 7 Закону № 2464 бази нарахування єдиного внеску.
   Якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який одержано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який одержано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.
   Ураховуючи викладене, якщо податковим агентом (юридичною особою) нараховується (виплачується) фізичним особам (працівникам) допомога по тимчасовій непрацездатності за перші п'ять днів, то сума такої допомоги включається до заробітної плати та обкладається податком на доходи фізичних осіб і є базою для нарахування єдиного внеску.
   Водночас, якщо така допомога виплачується за рахунок коштів Фонду, який не є роботодавцем для осіб, котрі переміщуються з районів проведення антитєрористичної операції, то сума такої допомоги включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку як інші доходи та обкладається податком на доходи фізичних осіб і не є базою для нарахування єдиного внеску.
Анатолій БУХАЛО, консультант

Джерело: Щодо оподаткування суми допомоги по тимчасовій непрацездатності // Праця i зарплата. - 2016. - 6 липня (№ 25). - С. 28.

Газета знаходиться у відділі документів із гуманітарних наук ЧОУНБ ім. В. Г. Короленка за адресою просп. Миру, 41.

Немає коментарів:

Дописати коментар