Головні зміни. Податки і збори
Підготовлено компанією
«ЄФІМОВ ТА ПАРТНЕРИ
адвокати · аудитори · податкові консультанти»
Податок на додану вартість
Повідомлення на сайті ДФСУ від 31.12.2014р.
ДФСУ на своєму сайті повідомила, що, починаючи з 05.01.2015 р., реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН буде здійснюватися за формами, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 р. № 1129 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 22.09.2014 р. № 957» (J/F1201007 – податкова накладна, J/F1201107 – додаток до податкової накладної, J/F1201207 – розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної).
Додатково ДФСУ звертає увагу на те, що квитанції про прийняття/не прийняття податкових накладних та розрахунків коригування до податкової накладної будуть надходити у форматі .xml відповідно до стандарту, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 29.11.2013 р. № 729 «Про затвердження Формату (стандарту) електронного документа звітності суб’єктів господарювання та Опису довідників, що публікуються з Форматом (стандартом) електронного документа звітності суб’єктів господарювання».
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII
Цим Законом внесено, зокрема, такі зміни щодо ПДВ:
– збільшено до 1 000 000 грн. (раніше було 300 000 грн) граничну суму операцій з постачання товарів/послуг протягом останніх 12 календарних місяців, при досягненні якої особа зобов’язана зареєструватися платником ПДВ (вказана вимога не поширюється на платників єдиного податку 1-3 групи);
– уточнено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг;
– скорочено граничний термін включення податкових накладних до податкового кредиту до 180 днів;
– повноцінне введення електронного адміністрування ПДВ із використанням спеціального рахунку, відкритого в органах казначейства, та розрахунком формули, якою обмежується ліміт реєстрації податкових накладних, відкладено до 01.07.2015 р.
– щодо реєстрації податкових накладних:
– п. 11 підрозділу 2 Перехідних положень ПКУ передбачає, що з 01.02.2015 р. і до 01.07.2015р. в ЄРПН підлягають реєстрації всі податкові накладні/розрахунки коригування, незалежно від розміру ПДВ в одній податковій накладній/розрахунку коригування. Протягом цього періоду при порушенні строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування штрафні санкції не застосовуватимуться;
– водночас п. 201.1 ПКУ, у редакції, що діє з 01.01.2015 р., визначає, що платник податку зобов’язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в ЄРПН;
– отже, варто або дочекатися роз’яснень ДФСУ щодо дати, з якої потрібно
реєструвати усі без винятку податкові накладні, або вже з 01.01.2015 р. в ЄРПН реєструвати усі податкові накладні;
– з 01.02.2015 р. до 01.07.2015 р. реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН здійснюватиметься без обмеження сумою податку, обчисленою за формулою, визначеною п. 2001.3 ПКУ.
Податок на прибуток
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII
Законом були скасовані практично всі пільги з податку на прибуток, які були встановлені ст. 154 і п.п. 15 - 22 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ у старій редакції. Крім того, скасовані пільгові ставки податку: 5% для суб’єктів ІТ-галузі та 0% для пріоритетних інвестиційних проектів.
Залишилася тільки пільга для підприємств та організацій, які засновані громадськими організаціями інвалідів (ст. 142 ПКУ).
Крім того, до 01.01.2016 р. ще залишається нульова ставка податку в рамках так званих «податкових канікул» для тих платників, у яких чистий дохід від реалізації продукції, товарів, робіт, послуг за даними фінансової звітності за останній річний звітний період не перевищує 3 млн грн і які відповідають цілому ряду критеріїв, встановлених п. 16 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ. Раніше ці податкові канікули для суб’єктів малого підприємництва було введено п. 154.6 ПКУ у старій редакції.
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII
З 01.01.2015 р. скасовано обмеження на включення до податкових витрат сумм добових. Тепер витрати на відрядження в податковому обліку відображаються за правилами бухгалтерського обліку.
Однак колишні обмеження залишилися для цілей утримання ПДФО. Так, не включаються до оподатковуваного доходу платника ПДФО відрядні витрати, не підтверджені документально, на харчування та фінансування інших власних потреб фізичної особи (добові витрати):
– у межах території України – не більше 0,2 розміру МЗП, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, у розрахунку за кожен календарний день такого відрядження;
– для відряджень за кордон – не вище 0,75 розміру МЗП.
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII
Відповідно до п. 9 підроз. 4 розд. ХХ ПКУ у січні-грудні 2015 р. та січні-травні 2016 р. платники податку на прибуток повинні сплачувати щомісячні авансові внески з податку на прибуток відповідно до п. 57.1 ПКУ в редакції, що діяла до 01.01.2015 р.
Тобто авансові внески з податку на прибуток на період з березня 2015 р. по травень 2016 р. будуть сплачуватися на підставі декларації з податку на прибуток за 2014 р., складеної за старими правилами. І тільки починаючи зі звітності за 2015 р. податок на прибуток буде розраховуватися за новими правилами, на підставі даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Граничний термін подання декларації за 2015 р. – до 01.06.2016 р.
Наказ ДФСУ від 26.12.2014 р. № 400
Наказом затверджено довгоочікувану Узагальнюючу податкову консультацію щодо окремих питань відображення в податковому обліку з податку на прибуток підприємств операцій із цінними паперами. Вона відповідає на ряд питань, які неминуче постануть перед платниками при складанні податкової декларації за 2014 рік.
Про те, що така консультація підготовлена і винесена на обговорення, повідомлялося ще восени. Фахівці департаменту методології ДФСУ врахували більшість зауважень і пропозицій, висловлених на засіданнях Громадської ради.
Податок на доходи фізичних осіб
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VІІІ
Цим законопроектом запроваджується оподаткування ПДФО заробітних плат шляхом зміни шкали оподаткування (у розрахунку на місяць):
– 15 % – для доходів до 10 мінімальних зарплат;
– 20 % – для доходів понад 10 мінімальних зарплат (із суми перевищення).
Ставка податку для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) збільшена до 20 %.
Державана допомога, єдиний соціальний внесок
Закон України від 28.12.2014 р. № 77-VIII
Із 01.01.2015 р. платники ЄСВ при нарахуванні зарплати фізичним особам до ставки зможуть застосовувати понижувальний коефіцієнт 0,4. Проте для цього одночасно мають виконуватись такі умови:
– загальна база нарахування ЄСВ за місяць у 2,5 раза або більше перевищує загальну середньомісячну базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 р. Якщо загальна база нарахування ЄСВ не перевищує у 2,5 раза або більше загальну середньомісячну базу нарахування ЄСВ платника за 2014 р., то платник замість коефіцієнту 0,4 застосовує інший коефіцієнт. Його розраховують шляхом ділення загальної середньомісячної бази нарахування ЄСВ платника за 2014 р. на загальну базу нарахування ЄСВ за місяць, за який нараховується зарплата (але в будь-якому випадку коефіцієнт не може бути менше 0,4);
– середня зарплата по підприємству збільшилася мінімум на 30 % у порівнянні із середньою зарплатою за 2014 р.;
– середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта складе не менше ніж 700 грн;
– середня зарплата по підприємству становитиме не менше 3-х мінімальних заробітних плат.
Єдиний податок
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII
Зазначеним Законом суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на чотири групи платників єдиного податку:
1) І група – фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб, здійснюють лише роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність із надання побутових послуг населенню й обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 300 000 грн;
2) ІІ група – фізичні особи - підприємці, які здійснюють господарську діяльність із надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
– не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними в трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;
– обсяг доходу не перевищує 1 500 000 грн.
До другої групи не відносяться фізичні особи – підприємці, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна (група 70.31 КВЕД ДК 009:2005), а також здійснюють діяльність із виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння. Такі фізичні особи - підприємці належать виключно до третьої групи платників єдиного податку, якщо відповідають вимогам, встановленим для такої групи;
3) ІІІ група – фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена, а також юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 20 000 000 грн;
4) IV група – сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 %.
Платники єдиного податку ІІІ–VI груп, які перебували на обліку в контролюючих органах до 01.01.2015 р., з 01.01.2015 р. вважаються платниками єдиного податку ІІІ групи відповідно до норм гл. 1 розд. ХІV ПКУ.
Запитання – відповідь ДФСУ, розміщене на ЗІР
Щодо питання визначення доходу юридичної особи – платника єдиного податку від здійснення операцій з експорту товарів (робіт, послуг) при надходженні коштів на розподільчий рахунок, повідомлено наступне.
На період з 03.12.2014 р. до 03.03.2015 р. встановлено вимогу щодо обов’язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України надходжень в іноземній валюті із-за кордону.
Уповноважений банк зобов’язаний попередньо зараховувати надходження в іноземній валюті, на які поширюється вимога щодо обов’язкового продажу, на окремий аналітичний рахунок балансового рахунку 2603 «Розподільчі рахунки суб’єктів господарювання» (далі – розподільчий рахунок). Виключно наступного робочого дня після дня зарахування таких надходжень на розподільчий рахунок уповноважений банк зобов’язаний здійснити обов’язковий продаж надходжень в іноземній валюті у розмірі 75 %.
Враховуючи те, що розподільчі рахунки використовуються банківськими установами при перерахуванні певних видів доходів в іноземній валюті на поточні рахунки клієнтів як транзитні, то до складу доходу юридичної особи - платника єдиного податку від здійснення операцій з експорту товарів (робіт, послуг) включається сума коштів, яка надійшла на поточний рахунок в гривнях від обов’язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України. Валютні кошти, перераховуються у гривні за офіційним курсом НБУ на дату надходження їх на валютний рахунок юридичної особи.
Інші податки та податкові платежі
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VІІІ
Продовжено дію військового збору до набрання чинності рішення Верховної Ради України про завершення реформи Збройних сил України. Уточнено також, що об’єктом оподаткування військовим збором є всі доходи, визначені ст. 163 ПКУ.
Державне регулювання
Перевірки. Контроль. Штрафи. Податковий борг
Закон України від 28.12.2014 р. № 72-VIII
Зазначеним Законом змінено правила трансфертного ціноутворення, а саме, господарські операції визнають контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
– загальний обсяг доходу платника податків та/або його пов’язаних осіб від усіх видів діяльності, що враховується при визначенні податку на прибуток, перевищує 20 млн грн за рік (раніше господарська операція вважалася контрольованою, якщо загальна сума операцій платника податків з кожним контрагентом дорівнювала або перевищувала 50 млн грн за рік);
– річний обсяг групи таких господарських операцій платника податків та/або його пов’язаних осіб з одним контрагентом перевищує 1 млн грн (без ПДВ) або 3% доходу, що враховується при визначенні податку на прибуток.
У свою чергу, неподання звіту про контрольовані операції та/або обов’язкової документації тягне за собою накладення штрафу в розмірі:
– 100 розмірів МЗП ― у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції;
– 5 % суми контрольованих операцій, що не задекларовані у звіті;
– 3 % суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, але не більше 200 розмірів МЗП за всі незадекларовані контрольовані операції.
Постанова КМУ від 24.12.2014 р. № 724
Зазначеною Постановою Кабмін створив Державну регуляторну службу України (ДРС), реорганізувавши Державну службу України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва.
ДРС визнано центральним органом виконавчої влади з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарювання та дерегуляції господарської діяльності.
ДРС уповноважено:
– вживати заходів щодо захисту прав та законних інтересів суб’єктів господарювання, порушених унаслідок дії регуляторних актів;
– роз’яснювати положення законодавства з питань державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності;
– розробляти форми документів у сфері ліцензування та правила їх оформлення;
– вести Єдиний ліцензійний реєстр;
– бути розпорядником Реєстру документів дозвільного характеру тощо.
Ліквідація та банкрутство
Постанова ВГСУ від 25.12.2014 р. № Б24/029-11
ВГСУ вказав, що з дати опублікування офіційних відомостей про порушення справи про банкрутство боржника, дана інформація стає загальнодоступною, що, у майбутньому, унеможливить відновлення господарським судом процесуальних строків, у разі подання сторонами у справі апеляційних скарг із пропущенням строку на їх подання.
Об’єкти правовідносин
Земля
Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII
З 01.01.2015 р. плата за землю (поряд із податком на нерухоме майно, відмінним від земельної ділянки, та транспортним податком), є складовою частиною податку на майно.
У частині плати за землю податок на майно обов’язково встановлюється місцевими радами. Місцеві ради до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам.
У разі якщо місцева рада не прийняла рішення про встановлення плати за землю, вона справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування плати за землю.
Розмір земельного податку для окремих категорій земель підвищено. Зокрема, з початку поточного року ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (крім сільськогосподарських угідь), встановлюється у розмірі до 3 % від їх нормативної грошової оцінки. За земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності), ставка податку встановлюється у розмірі до 12 % від їх нормативної грошової оцінки.
Законом також істотно скорочено перелік юридичних осіб, які звільняються від сплати земельного податку. Зокрема, заповідники, парки та ботанічні сади з 01.01.2015 р. є платниками земельного податку.
Уніфіковано максимальний граничний розмір орендної плати за державні та комунальні землі – річна сума платежу не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки для всіх категорій земель.
Платники фіксованого сільгоспподатку переходять на сплату єдиного податку у складі платників четвертої групи. Як і раніше, ставки для сільгоспвиробників на єдиному податку залежать від категорії (типу) земель, однак такі ставки у зв’язку з податковою реформою збільшено в три рази.
Рішення Київради від 25.12.2014 р. № 731/731
Київрада в рішенні визначила 154 підприємства та організації, яким надано пільги зі сплати земельного податку у 2015 р., за винятком площ будівель і споруд, що здаються в оренду іншим організаціям.
Рішення набирає чинності з 01.01.2015 р. і діє до набрання чинності рішення Київради «Про бюджет міста Києва на 2015 рік».
Постанова ВСУ від 17.12.2014 р. № 6-194цс14
ВСУ в постанові дійшов висновку, що відсутність кадастрового номеру земельної ділянки в договорі купівлі-продажу будівлі, розташованої на такій ділянці, не є підставою для визнання такого договору купівлі-продажу недійсним, якщо істотна умова щодо кадастрового номера земельної ділянки не впливає на права чи інтереси позивача.
Лист ДФСУ від 02.12.2014 р. № 7881/6/99-95-42-03-15
ДФСУ зазначила, що платник податку може включати до складу інших операційних витрат орендні платежі за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності лише після державної реєстрації права оренди такої земельної ділянки.
При цьому особа, яка набула право власності на будівлю, споруду (її частину), до отримання права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності (державної реєстрації права оренди земельної ділянки) повинна сплачувати земельний податок за земельну ділянку, на якій розташована така будівля, споруда (її частина), з урахуванням прибудинкової території.
За матеріалами інформаційно-аналітичного
бюлетня на базі оперативних документів
"Громадська думка про правотворення"
№ 1(83), січень 2015р.
Немає коментарів:
Дописати коментар